Zweden

De pagina is opgedeeld in twee routes/ verhalen. De eerste is van onze tocht in Denemarken, het tweede verhaal is van de tocht in Zweden.

Denemarken

BoekenEr zijn niet veel boeken te verkrijgen. Wel is er een boekje met kampeerplaatsen speciaal voor fietser. Hierin staan zowel de wildkampeer plaatsen als de “kamperen
bij de boer” plekken.

Kaarten

wij hadden een overzichts kaart van Mair bij ons. Deel drie gebruikte wij voor fûnen.
Op de kaart staan bijna alle wegen, alleen de fiets routes zijn hier niet op aangegeven.
Daarom hadden wij ook een
gedetaileerde kaart bij ons met de fietsroutes.(Cykelkort Langland og Aerø)

Wij hadden ook een gps bij ons, een Garmin gpsmap 60C (inmiddels vervangen door 60 CX, colorado, oregon 550), deze was geladen
met City Select V7 (nu City Navigator NT). Op de gpskaart stonden de meeste wegen op, enkele gravel paden stonden
er niet op. Ik heb terplaatse de route uitgezet op de gps, wij wisten namelijk van te voren niet wat we zouden doen.

Wij hebben onderweg geslapen op campings in de meeste dorpen zijn ook wel hotelletjes te vinden.

Wij hadden zelf fietsen meegenomen, voor vrienden hebben wij fietsen gehuurd. Fietsen verhuur kan men
ter plaatse regelen.

boek1
deel 3
Cykelkort Langland og Aerø
kaart2


Tips

  • Zorg voor een lijst met vertrektijden van de veerboten, zo weet u of door moet fietsen of niet
  • kampeert u op de “wildkampeer” plaatsen zorg dan dat u voldoende eten en drinken bij u heeft.
  • De meeste mensen spreken duits of engels en zijn erg bereid om te helpen
  • Fietsverhuur vindt men vooral in de grote plaatsen, verwacht hier echter niet teveel van. 6 versnellingen zijn vaak het maximum
  • Een fiets met normale banden voldoet op deze tocht, wij hadden op onze fiets continental en schwalbe banden met antilek laag.

 

DE TOCHT (2005)

Denemarken

Hoogte profiel
Download Denemarken track.

07-08-2005: Bosore – Simmerbolle, 53,9 km, 375 HM 20 °C

Na de regen die we hebben gehad sinds we hier aan kwamen is het nu gelukkig droog.
Dit is ook wel zo makkelijk met inpakken.

We zijn met z’n vieren, iedereen heeft achtertassen op zijn fiets en mijn fiets heeft ook een set voor tassen.

Na wat passen en meten zit alles op de fiets en vertrekken we richting Lundeborg.

Het is voor iedereen even wennen, we doen rustig aan vandaag en we zien wel waar we stranden. Onderweg stoppen
we bij het Hesselagergård. Dit is een kasteel van vroeger.

De wegen die we volgen zijn goed te fietsen al vallen de heuveltjes af en toe tegen.
Wij hebben 27 versnellingen en de andere hebben er maar 6. Af en toe lopen zij het laatste stukje naar boven.

 

In Lundeborg nemen we het pondje naar Lohals. Doordat het onderweg begind te regenen moeten we beneden zitten. Het bootje deint er op de golven, gelukkig krijgt niemand er echt last van.
In Lohals is het gelukkig weer droog als we aan land gaan.

Via mooie rustige wegen vervolgen we onze route, helaas wordt het er niet minder zwaar op. Korte beklimmingen van 10% gaan we niet uit de
weg. De stukjes gravel die we tegen komen zijn goed te fietsen. De uitzichten op de zee zijn steeds weer anders, het verveelt dan ook
geen seconde tijdens onze tocht.

 

In het plaatsje Simmerbølle vinden we een kleine camping. Douche en water kan in de boerderij gehaald worden. Op deze kleine campings worden alleen wandelaars, fietsers en ruiters toegelaten.
De andere gasten op de camping zijn okk allemaal met de fiets.

08-08-2005: Simmerbølle – Soby, 36,9 km, 235 HM 21 °C

Het bleek moeilijker als verwacht: vertrektijden lezen op het schema. Ik was de dag ervoor al wezen kijken
hoe laat de boot vertrok, we konden op tijd zijn voor de boot.

Helaas had ik het schema met de vertrektijden niet goed begrepen en waren we 1,5 uur te vroeg bij de steiger.

In het plaatsje Soby hebben we daarom maar een bakker opgezocht en ons getrakteerd op een lekker broodje.

Daarna gaan we weer richting de boot. De vaart tussen Rudkobing en Marstal, deze boot is beduidend groter dan die van gisteren.

De route liep over rustige wegen met hier en daar een stuk gravelweg. Al slingerd vervolgen we de weg over het eiland, in de plaats Aerøskøbing
willen we eerst nog lunchen. We besluiten toch door te fietsen want we willen aan het eind van de dag nog de volgende boot halen.

Onderweg stoppen we nog wel even voor een korte lunch.

Daarna verhogen we het tempo om uiteindelijk toch nog net de boot te missen. Net als in de film zie je boot net 10 meter uit de kant, helaas.

Ook hier in Søby is een mini camping, deze blijkt alleen niet zo netjes. Iets verderop is wel een normale camping.

Bij de plaatselijke supermarkt doen we nog wat boodschappen en rijden door naar de camping. Achteraf kunnen we wel weer lachen dat we de boot mistten.

09-08-2005: Søby (Aerø) – Søby, 54,7 km, 280 HM 20 °C

Doordat wij gisteren wel goed op het vertrekschema hebben gekeken stonden we vandaag wel op tijd bij de boot. We
zijn net 15 minuten aan het en nu al kunnen we 1,5 uur uitrusten op de boot.We varen van Søby (Aerø) naar Faaborg.

We zijn nu weer op het vaste land, dit heeft als voordeel dat de komende dagen geen boten meer hoeven te halen.Het eerste stuk van de route gaat langs de 44, er rijd wel redelijk
wat verkeer langs deze weg. Na 6 km hebben weer een leuke route gevonden die langs de kust slingerd.

Dit betekend soms wel wat steviger klimmen als we van de zee wegrijden maar de uitzichten zijn dan ook geweldig.

Toen we bij Svendborg de brug overgingen naar een schiereiland pakten de donkere wolken samen en begon her erg hard te regenen.
In het bushokje hebben we de ergste regen afgewacht. Na een half uur zijn we toch maar weer op de fiets gestapt. We hadden in
Svendborg ook al een uurtje op het terras gezeten het was weer tijd voor actie.

Toen wij van de grote weg wegdraaide lieten wij ook de zwarte wolk achter ons. Tien minuten later reden we weer volop in de zon alsof er nooit één
druppel was gevallen. Tegemoetkomende fietser keken ook erg vreemd toen wijhun als verzopen katjes passeerden. Zeker omdat nu de zon weer volop scheen.

De eerste mini camping is onbemand, even verder is er wel een (kano) camping . Daar kunnen we onze tent opzetten.

09-08-2005: Søby – Svendborg (Bosore), 55,5 km, 340 HM 16 °C

Het slechte weer van gister is toch wat blijven hangen. Het waait vooral erg hard, de kanoërs gaan het water niet op want anders moeten ze te hard roeien ( het blijft vakantie).

Het eerste stuk van de route hebben we de wind schuin tegen. Onderweg zijn we nog onder poorten van Valdemars Slot
door gefietst. Even daarna moesten we weer over de brug van gisteren en jahoor, daar begon het weer te regenen.

In Svendborg hebben we ons maar verwend met een tapas lunch. De huur fietsen hebben we daar achtergelaten. De andere zijn in Svendborg blijven wachten.
Wij zijn door gereden naar Bosore . Ook in het laatste stukje zaten nog een paar stevige klimmetjes. De wind hadden we gelukkig grotendeels schuin achter. Op de camping hebben we de spullen die nog in de auto’s lagen
opgeslagen onder een tent en hebben daarna de andere opgehaald.

Het leuke van de gefietste route is dat er voor niet ge-oefende fietsers voldoende uitdaging is, wel geoefend? doe dan 2 etappes in één keer.
Overnachting adressen zijn er voldoende onderweg.

Belangrijke web adressen

 

Wij zijn daarna nog in Zweden (Skâne ) wezen fietsen, lees hier onder het verslag.

 

overzichtskaart

overzichtskaart

aankomst in de regen

aankomst in de regen

 bbq onder de wing

bbq onder de wing

spullen inpakken
spullen inpakken

alles past

alles past

pontje

pontje

10% helling

10% helling

Boot gemist, dan maar een broodje

Boot gemist, dan maar een broodje

Grote boot

Grote boot

klimmetje op gravel weg

klimmetje op gravel weg

 

uitrusten op de boot

uitrusten op de boot

mooie uitzichten

mooie uitzichten

 heerlijk rustig fietsen

heerlijk rustig fietsen

Valdemars Slot

Valdemars Slot

poort bij Valdemars Slot

poort bij Valdemars Slot

 

  Zweden

Hoogte profiel
Download Zweden track.

Boeken

Van Zweden had ik geen boekje, wel is er bij alle vvv’s vaak veel informatie te krijgen over fiets en/of wandelroutes.
deel noord en zuid

 

 

Kaarten

Ik had op het internet achterhaald dat er een aantal spoorwegen waren omgebouwd tot fietspad. Bij de vvv in Goteborg hebben we kaarten gekocht, hier stonden die trajecten op. Het vvv wist hier echter niets
van.

 

screenshot

Daarnaast had ik voor mijn gps de topokaart van garmin voor dit gebied. Hierop kon ik ’s avonds de route uitzetten voor de volgende dag.

Op de topo staan wat rare weg benamingen. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende:

 

  • Bilväg = weg (voor auto’s)
  • Sämre bilväg = Slechte weg (deels onverhard) wel goed te fietsen
  • Gangstig = wandelpad
  • Skog = Bos
  • vandringsled = wandel route (door heel zweden)

Tips

  • Bij de vvv’s zijn veel lokale kaarten gratis te verkrijgen
  • De route gaat over spoorwegen die tot fietspad zijn omgebouwd, soms liggen de oude kiessels erg nog.
    Zorg dus voor een zwaardere (mtb)band.
  • voordeel van de oude spoorwegen is dat het redelijk vlak verloopt
  • Bij … hebben ze erg lekkere gepofte aardappels.
  • Alchohol is allen te verkrijgen in speciale rijks winkels, alleen bier met een laag promillage is in de winkel te krijgen.

 

 

DE TOCHT (2005)

Zweden

14-08-2005: Hörby – Kristiaanstad, 48,6 km, 200 HM 21 °C

Vanuit de Camping in Hörby hadden we de dag ervoor met de auto al gezocht naar het begin van de route.
Dus als we vetrekken weten we welke kant we op moeten.

Het leuke aan zo’n spoor volgen is dat het overal tussendoor gaat. Afgezien van een paar wandelaars komen we eigenlijk niemand tegen.
In sommige dorpen hebben ze het spoor niet omgebouwd, dit betekend soms wat zoeken naar de juiste weg.

In Kristiaanstad zoeken we een plekje bij de jeugdherberg. Ze hebben hier eventueel ook trekkershutten te huur.

15-08-2005: Kristiaanstad – Ivo, 64,8 km, 300 HM 25 °C

Vandaag een dag met minder ‘spoorlijnen’. Op dit stuk zijn geen spoorlijnen meer later op de dag volgen we nog een stukje.
Het eerste stuk is het lastig een leuke route te vinden, we moeten om het water heen en willen de E22 vermijden.

De E22 is de doorgaande snelweg. Maar met een extra bochtje vinden we een leuke route. In Bromölla maken we een lunch, bij het kerkje is ook gelijk een toilet aanwezig.
We vervolgen nu wat meer asphaltwegen.

Net boven Bromölla volgen we een onverharde weg, helaas blijkt er een pittig stukje klimmen in te zitten. Even stoppen daar is geen optie want er zijn heel veel muggen.
Ze weten ons zelfs te vinden terwijl we langzaam naar boven kruipen.

Als we op een opener stuk komen zonder muggen houden we even een pauze. We vervolgen onze route tussen de weilanden door, af en toe is de weg wat hobbelig. De uitzichten op Vattenyta (meer) zijn
wel erg mooi.

de laatste klim is over het asphalt, daarna dalen we richting Barum. Hier nemen het pondje over het Ivösjön.

Op het eiland is de camping gevestigd. Bij de campingwinkel halen we nog een biertje (2,5 % alchohol)

 

Belangrijke web adressen

vlak en onverhard

vlak en onverhard

toch een lichte daling

toch een lichte daling

op het terein van de jeugdherberg

op het terein van de jeugdherberg

..je kon er ook omheen

..je kon er ook omheen

 heerlijke rust

heerlijke rust